سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/2/4
11:38 صبح

جمهوری اسلامی!

بدست روح اله ریاضی در دسته

شاید آن روز که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی از نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش بودن عنوان نظام سخن می راند،‌گمان نمی کرد که روزی خواهد آمد که اگرچه کلمه ای به این ترکیب اضافه نخواهد شد ،‌اما تاکید برخی صاحبان قدرت بر یکی از این دو کلمه،‌دیگری را به محاق ببرد.
آنچه از گفته های امام(ره) استنتاج می شود آن است که دقت زیادی داشتند تا این دو رکن جمهوریت و اسلامیت به گونه ای در کنار هم قرار بگیرند،‌که نوعی هم زیستی مسالمت آمیز را تجربه کرده و از تقابل و رویارویی متقابل پرهیز کنند.
انتخابات ،مهمترین نماد جمهوریت نظام و ولایت فقیه و شورای نگهبان منتصب او،‌مهمترین نماد اسلامیت نظام هستند.
اگر از نظارت بر انتخابات شورای نگهبان فاکتور بگیریم،‌انتخاب نمایندگان توسط مردم و قدرت نظارتی و قانون گذاری آنها که توسط مردم به ایشان تفویض شده از یک سو،‌و نظارت نهاد شورای نگهبان بر مصوبات مجلس و سنجش آن با شرع و قانون اساسی(که توافقی بین مردم و حاکمیت است و حقوق هر دو را به رسمیت شناخته) و گاه در صورت عدم توافق مجلس با شورای نگهبان،‌ارجاع آن به مجمعی که اکثر اعضای آن منتصب رهبری هستند، یکی از مهمترین نشانه های ترکیب نسبتا خوب این دو رکن جمهوریت و اسلامیت است.
اما نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و در این آخری دخالت مستقیم رهبری در تایید نتایج و رد تقلب در انتخابات ،‌امری است که می تواند به جد،‌یکی از دو رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی را مورد تهدید قرار داده و از مفهوم واقعی اش تهی کند.
سوالی که سالیان زیادی است ذهن برخی افراد را به خود مشغول کرده ،‌آن است که ترکیب فعلی شورای نگهبان،‌چه سنخیتی با تایید صلاحیت و نظارت بر انتخابات های مختلف دارد.این ترکیب اگرچه یکی از بهترین ترکیب ها برای تایید مصوبات مجلس است، اما برای امر انتخابات توجیه مناسبی برای آن وجود نداشته و یا حداقل نگارنده به دلایل آن واقف نیست.به طور مثال سوالاتی از این قبیل که حضور متخصصان علوم مختلف و یا انتخاب آنان توسط مردم چه ایرادی خواهد داشت؟،مطرح است.
این ایرادات اگر چه در ذهن بسیاری از افراد مطرح است اما بزرگوارانی چون آیات استادی و جوادی آملی هم به آن اشاره کرده اند.آیت الله استادی که به همین دلیل از شورای نگهبان استعفا دادند و شان این شورا را متفاوت از نظارت بر انتخابات دانستند و آیت الله جوادی هم در آن خطبه معروف بعد از انتخاباتشان بر جدا بودن فعالبت های نظارت و اجرا و قانون گذاری تاکید کردند.